kill your mind

Kill what's in your mind
You've strumbled to my wishland. you can wish anything here +Follow me or go Home ?  FLOWER(s) BLOOMING




Hai Welcome Here


" I would rather wear flowers in my hair than diamonds around my neck "

We can chatting here





Cikgu Jihah is done! Thank youu}
05 September 2015 | 9:18 PM | 0Comment

You're welcoming to my 7 years old *i guess* blog. Thank you for step on here.

Hello fellas, yesterday (4 September 2015) was my last day as a teacher, yes teacher :p

"Weh, baru 19 boleh jadi cikgu?" "Kau belum grad lagi kan?" and so on. Ni semua soalan yang aku kena hadap time baru2 jadi cikgu, hahaha. Yes, i am. I masih student kat unikl micet t-e-r-c-h-e-n-t-a. Belum grad lagi -,- i kena hadap lagi 2 tahun kat situ, huhuhu

"So, cane boleh jadi cikgu? Interview ke?" NO! Takde interview, takde apply ape2. Just isi borang as 'Guru Sandaran Tidak Terlatih" *lupa lah tidak terlatih ke ape yang aku tick ritu* So actually, i had my sem-break for almost 3 months (starting from Jun-Sept). Wehhh!! Gila ke nak duduk rumah tak buat benda, cmon lah. Aku pun dok fikir2x nak kerje Hatten lah, Mahkota Parade, Dataran Pahlawan. Uihh kerek, nak kerje tempat jejauh, konon, tak sedau diri susah bangun pagi, nak gerak awal dari rumah pepagi, mang sakit cite dia :p Maka, dpendekkan cerita, gua punya plan d'tentang habis habisan tahap jinjang oleh mak i yang auww, comel <3 nbsp="" p="">
Well lah gaiss, ayah i hero hindustan kot!! Ayah offered jadi cikgu sandaran kat sekolah ayah sebab ada cikgu bersalin. Nakk lah tho, dah lah memang cita2 gua since year 1 nak jadi cikgu :') Kesah lah sandaran ke tak, asalkan jadi. Plus, mak meracuni i punya fikiran "nanti gi sekolah ngn ayah, minyak jimat" "nanti makan kau senang, ada kantin dekat" and banyak lagi. Yang betul mak memang tak kasi aku kerja luar jasin, eleh cam tak tahu :p hahahah. Plus mak cakap aku suka bebudak, so boleh handle *smirk emoji gaiss* takpe kita tgok ja. So, Nuur Wajihah Wahid pun jadi lah cikgu sandaran yang ajau B.Malaysia ngan Pendidikan Seni *lol*

Uihh, my first day at that school was so fcking awkward wa cakap lu! Cikgu2 lain tegur tanya "ganti yusma ke? *yusmaniza tu cikgu yg gua ganti*" "anak gubesar ke?" bla bla bla and i was like "haah, hm *pahtu senyum awkward*" erkk? Awkward sbb, masalah i since sekolah lagi, memang susah nak senyum kat org yg tak kenal, and muka "menjeling" memang tak dpt d'pisahkan tu jugak yg buat gua rasa yg aku confirm memang kena cop sombong *redho* sampai mak siap warning muka jangan nak berkerut, muka macam nak cari gaduh ha ha ha. Tapi nak buat cane T_T kena lah paksa diri cehh. Day by day, i've got a lot of friends (takde lah lot sgt em) tapi sape lah sangka, seorang wajihah yg susah gak nak approach org ni, boleh get in dengan cikgu2 kat sana. I mean, not semua. At least, bila kat bilik guru, aku takde lah duduk diam seribu bahasa. Borak ngan cikgu Sharifah psl braces *sbb anak dia pakai braces gak, so kongsi pengalaman gittew haha* ustazah Dhuha. Kalau kat kantin nak makan, kesah pulak aku xde kawan nak makan sensorang, perut lapar, tak payah tunggu org. Bagus jugak sbb gua amalkan prinsip "bila makan kau kene selfish" hahahahha no lah, actually, memang since sekolah lagi, i dont even care pun kalau sensorang, best what *bukan takde kawan eh, baik sikit pemikiran korg tu hahahah*. I mean, takkan semua benda nak kena ada org kat sebelah. So, sbb dah biasa kalau member busy takpat teman gi kantin ke, gi memana. Gua gerak jelah sorang, eheh. And, aku redahh je makan sensorg kat kantin sensorang *ni waktu awal2 masuk lah* bila dah masuk bulan kedua, dah kenal cikgu2 kat sana, memang member gitteww, huhu but i still call them 'cikgu' eventho dorg bahasakan diri dorang 'akak'. So memang best lah bila dah kenal, share cerita psl diri masing2. Ya Allah, serious dorg share cite psl personal, husband dorg lah apelah. Tapi, cite semua mmg macam cite org2 dah besar lah. Sampai rasa macam aku ni 30++ je dengau cite2 dorg. yang tak boleh blah, aku boleh pulak bagi nasihat HAHAHAHAHHAHAHAH eh tapi lantak lah, opinions masing2 kan, huhu. Hak bersuara gituu :p

Nuur Wajihah Wahid, d'tugaskan mengambil alih tugas Cikgu Yusmaniza yang mngajar BM darjah 4Bestari & 5Bestari plus PSV darjah 2Bestari, 5Wawasan & 5Dedikasi. Honestly, aku tak cuak, gelabah pun berdiri depan dorg, org kata self-confidence tu ada *lol* tak ah hahaha maybe sbb i am a member of one consultant yang kene handle budak kem. Mmg d'ajar lah utk brhadapn dengan org and so on, senang cite fasi lah. Pernah sampai handle 700+ in one time. So, memang kne handle budak dlm jumlah yg sgt ramai and thats why tak cuak sgt lah hahahah so not such a waste lah join fasi ni *melalot dah bhaii* Back to the story, gua pun kenalkan diri, told them yg gua gantikan cikgu yusma sepanjang dia takde and benda2 yang patut aku bgtahu lah. Seriously, ada rasa happy sbb "dreams came true". Finally dapat gak merasa cita2 yg aku nak, pakai nametag, buat lesson plan, and stands in front of ur own students huhu. Aku pun malas nak garang2 ngn bebudak ni, sbb dorg budak lagi. Lagipun, ayah dah pesan "jangan kau nak bantai, denda murid ayah" uuuuu, yelah. Kena lah ikot cakap ayah. For BM, aku jumpa dorang setiap hari gaiss. Hari2 masuk kls kena ajar BM, but PSV just once a week for each class lah.


"WAH JIEYAA BEST LAH JADI CIKGU"

Excuse me gaiss *take a very very deep breath* hm, best weh serious nak2 cikgu ni, memang impian kau lah kan. Taapiiiiiiiiiiii, yang tak best tu bila kau baru sedau yang kau senanya bukan lah yang jenis penyabar nak layan karenah bebudak, cepat rasa annoyed ngn bebudak eventho actually i love kids but when reach at certain parts, memang aku letopsszzzz :p :p First week, serious dorg ikot apa aku cakap, and i was like "bagusnyaaa bebudak ni, kan best kalau dapat ajar setahun" hmm first week ja weh, 2nd weeks and the next next weeks, dorang dah tunjuk belang bila aku tak marah dorg tak buat keje, bagi muka bila dorg buat hal or what. Takkan aku nak bantai, ayah dah warned aku kott!! Bila dah lama2 aku kat sana, aku dah stressed gila ah, sampai rasa macam aku taknak masuk kls ngajau. Aku kat dpan beriya konon cik kiah ni, budak laki kat belakang boleh main bola. Ya ampun weh, dorang ingat aku referee keeeeeeeeeeeeee, tugas nak kuarkan kad kuning kad merah???!!! Yang buat kapal terbang, main baling2 hahahahahha dasar menguji keimanan -,- One day, aku rasa cam tercabar bila few of them dah start pijak kepala aku, kurang ajar. Aku takde lah kesah sgt dorang layan aku cam member, tapi still ada batas lah. Aku ngn dorg pun tak jauh sgt umur, so that dorg tu mmg macam adik2 aku ja. Tapi sbb yang ganti cikgu dorg ni ialah insan yang boleh tahan pendendam, sgt tak boleh kawal bila dah melebihi limit sendiri. Aku lanyakkk dorang kerja tak siap!! Waktu tu aku fikir geram mmg aku sesah siaa. Laki perempuan aku bantai, yang nangis waktu tu memang aku tak heran *sorry ayah, i broke my promised* Memang aku plg heartless waktu tu. Tapii bila nak kuar kelas aku dah rasa serbasalah sbb dorang tak boleh tulisss T_T T_T mommyyyy!! Hahahahah dah bantai budak, pandai baru nak mintak maaf hahahah siap suruh dorg letak ais :p but that was my first and last aku bantai. Yang lain2 aku just, piat telinga, tarik rambut and benda2 simple je. Kahkah, ni baru satu kelas. Tak cite psl kls lain lagi. Yang cakap lucah ngn gua pun ada, wtf -,- ikotkan hati memang nak tampar ja, tapi no lah. Aku suruh cikgu disiplin settled kan, ntah ape khabau le kena tampar kepe aku xtahu. Pahtu gi settle ngan ayah hahahah :p :p 
Ajar seni kls drjah 5w, yang loyar buruk, yang dok jerit2 kat telinga aku, uih serious lah. Aku memang kena buli HAHAHAHAH sampai aku tak tahu nak buat apa :p sampai tak kasi aku keluar kelas, halang pintu, eyy tapi still terkawal lah, sbb dengar kata *takde lah dengar sangat, tapi better lah*. Darjah 2 just so nice, so adorable :* :* :* kelas ni tak stress, nakal nakal jugak, tapi nakal bebudak. Sampai rasa macam anak sendiri pun ada *lol hahahahah* serious, suruh butangkan baju, pakaikan tie, betulkan tudung :'D comel saaaaaaaaaaaaaaangaaaattttt!!! Tapi kadang2 rimas lah, sbb dorang ngadu kat aku benda simple, memula tak layan, tapi mak suruh layan je ape dorang ngadu sbb bbdk mcm tu, dah lama2 tu, okay lah. 

So gais, kalau nak ikot cerita, sgt banyak benda2 aku kena hadap, lol. Nak cerita satu satu pun, 2 hari gak er kena hadap lappy tulis entry. 

Thanks to ayah, sebab buat impian i jadi kenyataan. At least, aku rasa apa yang mak ayah rasa kena hadap budak2 yang bermacam ragam, every year. That 'pilih kasih' feeling tu beb, seriously, kadang2 tu ada bila budak yg kau geram tu, kau asyik nak marah je dia :| kalau org lain yg tak pernah bt hal ngn kau buat hal, kau tak  tak marah. Tapi dah lama2 tu, equally lah :))) dorang panggil i cikgu jihah, kadang2 teacher eyy boleh tahan lagi. Kena pulak ada yang panggil ustazah, aduu. Terdiam hakakkk :'DD tak ke sentap tetiba datang bdk kat aku "Cikgu memang tiap hari jumaat jadi ustazah ke?" gulppp!!!!

Bila dah berdepan dengan, situasi yang macam2 ni kan, lesson plan yang aku rasa sgt leceh nak buat tu and so on, gua rasa bersyukur gilaaa gilaaaaa bila aku tak dapat masuk maktab *keraiiii so hard+kecewa* seriously, sangat down. Sebab minat dari kecik nak jadi cikgu. So with all these experienced, terfikir lah, ada sebab kenapa aku tak dapat. For pengalaman yang tak sampai 3 bulan ni pun, aku secara average nyer memang tak sanggup nak hadap, apetah lagi kalau aku dapat maktab and proceed nak jadi cikgu. Uihh, risau masuk paper je budak mati kena bantai hahahahah. So, maybe ni jawapan yang Allah nak bgtahu lah, kenapa aku tak dapat maktab. Hehehe, dengan cepat angin bagai ni, haha. For now, i tersangat sangatlah respect dkt insan yang bergelah 'Pendidik' ni. Budak2 yang buat perangai tu pun, senanya reflect perangai aku dulu time sekolah. Ni pun Allah nak tunjuk kat aku ape cikgu2 aku dulu rasa hadap aku kat sekolah hahahahah :p :p :p 

Pengalaman yang tak dapat d'lupakan. Thank you cikgu2 yang bg tunjuk ajar. Kinda sebak tho, serious T_T 

For those yang sudi baca ni, thank you :* kalau ada yang nak jadi pendidik ni, i wish you goodluck!! :'DD i back off huhuhu. Biar le abang je ikot jejak mak ayah, kakak ngn ya haluan lain haha. 

Thank you gais, that's all for sharing u gaiss.

p/s: No gambar sebab malas nak transfer *nanti ada masa i edit post*  hahah, shoutbox gua sengaja delete.